Bezig met laden...

Autoverzekering van de toekomst? | Slim Onderweg

home "»" Community's "»" Slim Onderweg "»" forum "»" Algemeen "»" Autoverzekering van de toekomst?
Slim Onderweg

Verlaat Community:

Weet je zeker dat je je lidmaatschap wilt verwijderen van

Word lid van deze Community:

Lid worden van deze community?

Navigatie-item bewerken

Vereist De naam die in de navigatie van de Community verschijnt.
Vereist
Vereist
Vereist De url kan verwijzen naar een interne of externe webpagina.

Login als je wilt volgen, delen of deelnemen in deze Community.
Nog geen lid?Registreer je Nu
Geplaatst in: Algemeen

Autoverzekering van de toekomst?

Abonneren op RSS
  • Als we niveau 4 of 5 van autonoom rijden hebben bereikt, en er straks niemand meer achter het stuur zit, zal het verzekeringsmodel ongetwijfeld veranderen. 

Is de 'bestuurder' dan geen onderdeel meer van het risicoprofiel? Wie draait er op voor schade? Kortom: hoe denk jij dat de autoverzekering van de toekomst eruitziet? Laat het weten in de comments! 

• Het is de vraag wie er straks verantwoordelijk is voor het ‘gedrag’ van een autonoom voertuig. De fabrikant of de eigenaar? Als het de eigenaar is, dan kan ik me voorstellen dat dit onderdeel uitmaakt van een abonnement waarin ook bijvoorbeeld de software (en het onderhoud) up to date worden gehouden. Een andere spannend onderwerp is het keuren (en werkend houden) van allerlei sensoren en systemen aan en in het voertuig. Maakt dat straks onderdeel uit van de APK?
  • Erg lastig te zeggen. Stel dat je straks helemaal niet meer hoeft te sturen, ben je dan een bestuurder of een passagier? Als je crasht doordat er een fout in je software zit, dan kan ik mij voorstellen dat de software-ontwikkelaar moet betalen. Maar update je als eigenaar willens en wetens je systeem niet, dan wordt het alweer een ander verhaal.

Hoe dan ook gaat het verzekeringsmodel er anders uitzien en zal de verantwoordelijkheid misschien deels bij de fabrikant of ontwikkelaar gaan liggen.

• Ik denk dat bij autonome voertuigen het hele verzekeringssysteem op de schop gaat. Niet de automobilist sluit een verzekering af, maar de fabrikant. Immers, de automobilist is niet meer verantwoordelijk voor het besturen van het voertuig. Dus het huidige systeem van bonus/malus komt te vervallen. Daarvoor in de plaats zal een wereldwijde verzekeraar de voertuigen gaan verzekeren. Een fabrikant zal dan aantoonbaar moeten maken aan de verzekeraar op welke wijze zijn voertuig dan veilig en zoveel mogelijk geen schade zal aanrichten aan zijn omgeving. Op basis daarvan zal de verzekeraar een verzekeringsrisico berekenen en dat in rekening brengen bij de fabrikant. Die zal dit in de verkoop- of leaseprijs verdisconteren. 

Uiteraard zal je als consument individueel wellicht wel een aanvullende verzekering kunnen afsluiten. Bijv. tegen autodiefstal, vandalisme of brand-, storm- en natuurschade.  

• Op 02-okt-20 11:15, Sabina dk zei:

Als we niveau 4 of 5 van autonoom rijden hebben bereikt, en er straks niemand meer achter het stuur zit, zal het verzekeringsmodel ongetwijfeld veranderen. 

Is de 'bestuurder' dan geen onderdeel meer van het risicoprofiel? Wie draait er op voor schade? Kortom: hoe denk jij dat de autoverzekering van de toekomst eruitziet? Laat het weten in de comments! 

Ik denk dat we rekening moeten gaan houden met een rijbewijs voor de auto en niet meer de bestuurder en dus ook met een verzekering op de auto en niet op naam van de bestuurder?

Pagina 1 van 1 (6 items)